Hyggelige klatkager – i bedste Stop Madspild stil!

BilledeNu hvor jeg ikke går på Suhrs mere, skal jeg selv lave morgenmad. Og havregrød HVER dag, er ikke über spændende. Derfor lavede jeg i ugens løb en morgenmad fra gamle dage: klatkager! Klatkager er kort sagt en grødrest, pisket med æg, mælk, eller hvad du nu lige har liggende og stegt på panden, som, ja, pandekager. De har maaange fordele, hvoraf de vigtigste er at de: smager godt, er billige, nemme at variere OG minimerer madspild! Hvorfor jeg ikke har kendt til denne ret før, vides ikke, men det er måske fordi jeg flyttede hjemmefra og lærte at lave mad under opsvinget – dengang var grød og/eller rester bare ikke særlig hipt 😉

BilledeHer er en opskrift på de klatkager jeg lavede – men husk på, at du sagtens kan variere dine klatkager efter humør og hvad du craver den pågældende morgen.

Ca 8 klatkager (kun til en – de mætter ikke i så lang tid):

Havregrødsrest, kold – jeg havde en rest på omkring 1 dl finvalsede havregryn

1 økologisk æg

1 teske (med top) sukker

1/2 teske kanel

1/3 teske salt (mindre for de saltforskrækkede)

Lille håndfuld rosiner (måske 12 stk)

NB: Du kan putte alt muligt i, så længe det er i den der hygge-morgenmad-pandekage-æbleskive familien. Fx mælk, hvis du har en slat, der bare skal bruges – jeg skulle vel egentlig også have haft mel i mine, da der så var blevet flere, men what the hell =)

Sådan gør du:

Tag din restegrød, put den i en røreskål, tilsæt de andre ingredienser, pånær rosiner. Pisk. Tilsæt rosiner og rør lidt rundt, så de fordeles.

Steg i smør på en varm pande. Jeg gav dem en del varme (7 ud af 9 på mit komfur), da de ellers ikke får en lækker gyldebrun overflade. Og jeg havde det også som om de ikke hang sammen, medmindre de fik godt med varme. Fx som det første forsøg, herunder til venstre. Den smattede ud og gik totalt i stykker.

Billede

Du kan spise dine klatkager med hvad du har lyst til, jeg spiste mine med rørsukker og hybenmarmelade og det var yum yum. Jeg tænker lidt, at næste gang jeg laver dem, vil jeg erstatte kanel og rosiner med mel og vanillesukker – så kan de nok spises med vanilleis. HAPS!

Og så en lille afsluttende bemærkning, som intet har at gøre med klatkager. Bloggen bliver til en rejse-madblog i nogle uger, da jeg skal spise mig vej gennem Europa snart. Jeg vil forsøge at opdatere fra alle landene, men måske bliver der lidt stille. Men er du syg i hovedet, hvor jeg glæder mig.

Nåja, et stort tillykke til Sabrina, som vandt konkurrencen om Maarbjergs lækre kogebog! Nu vil jeg ud og nyde vejret. Ses 🙂

 

2 Comments

  1. mille says:

    Hejsa.
    Herhjemme er knægten også glad for havregrød, men dét kan også blive en tand for kedeligt. Som variant laver vi den med en lille dåse kokosmælk: 2 1/5 dl havregryn – kokosmælk – knap 1 1/5 dl mælk – 2 dl vand (så skulle der gerne være ca 5 dl væske). Lad grøden trække i min. 10 min (gerne længere), tilsæt lidt salt og kog ved svag varme. Grøden bliver ret cremet og altså ikke en traditionel kompakt grød. Somtopping er min favorit sirup. August kan godt lide enten med kanelsukker eller lidt akacie honning + lidt frysetørret jordbær
    God fornøjelse 🙂

  2. Hej Mille
    Det lyder ret godt, ka godt forestille mig at kokosmælken gør det lækkert og cremet. Det er hermed skrevet bag øret! Tusind tak for dit forslag 🙂 God sommer!

Leave a Comment