Chili sin carne – stop spild af mad på en hot måde

IMG_1348

Gengangere på bloggen har muligvis opdaget, at jeg har en heftig auberginefetish. Jeg elsker dens runde, lidt kødagtige smag. Den fungerer i nærmest alt. Således også i den chili sin carne, der har hjulpet mig igennem en isnende kold uge. Chili sin carne er en perfekt tøm-køleskabet ret, hvor du kan få bugt med alt det du har liggende. Der er nemlig tusind varianter og de fleste grøntsager kan bruges. Her får du en opskrift på min, som naturligvis indeholder aubergine, men hvis du ikke er til det lilla vidunder, kan du undlade den eller erstatte den med squash, bladselleri, eller noget andet – som sagt, chili sin carne: den bedste restemad 🙂

PS. Husk at retten handler mere om din personlige smag og tilsmagning, end slavisk at følge en opskrift. Så tag også krydderierne som et foreslag fremfor en køreplan og hvis du fx hader kanel, undlader du bare det. Foretrækker du at søde med honning fremfor sukker, så gør det. I denne ret kan meget lade sig gøre!

Ingredienser, 5-6 portioner:

1 aubergine

2 dåser hakkede tomater

1 lille dåse majs

2 peberfrugter – valgfri farve

2 gulerødder

2 løg

4 fed hvidløg

2 dåser bønner – du kan selv udbløde friske bønner hvis du vil, men jeg så et tilbud på dåsebønner i Netto, så det var nemt =)

Olie til at stege i

Frisk grøn chilipeber

Spidskommen

Sukker

Salt, peber

Kakaopulver / mørk chokolade på 85%

Kanel

Sådan gør du: 

1. Hak alle dine grøntsager, ikke superfint, men så der stadig kan skelnes mellem tingene, når de er kogt sammen. Put olie i en stor gryde. Varm op til middelhøj varme og svits løg og hvidløg.

2. Tilsæt hakket aubergine og giv det hele et par minutter. Husk at røre rundt. Tilsæt mere fedtstof hvis der mangler.

3. Tilsæt en stor teske sukker, tomaterne og de skivede gulerødder (mine var i 2 mm skiver og nogle af dem også halverede), bare for at give en idé om størrelsen)  og skru lidt ned for varmen. Retten skal herfra stå og simre og ikke koge helt vildt. Mange opskrifter siger 15 minutter. Det er noget vås, tilpasset vores stressede hverdag. Ej, man kan godt nå det, men jeg vil nok foreslå 35 min. Husk at røre rundt indimellem.

4. Tilsæt bønnerne. Lad simre videre. Tilsæt cirka en teske kanel – det giver en dejlig varm smag til retten, og neeej, det smager ikke det mindste af risengrød 😉

5. Hak din chili i små stykker. Afhængig af hvor glad du er for stærk mad, kan du tage kernerne med – hot – eller undlade dem – jeg tog de fleste kerner fra, for jeg er svag =)

5. Når der er tre minutter til servering, tilsættes hakket peberfrugt (størrelsen kan fx være 1 x 1 cm) og majs.

IMG_1343

6. Smag til med salt, friskkværnet peber, kakao og spidskommen. Kakao og spidskommen er begge lidt bitre, så lad være med at pøse en kæmpe spiseske i af hver, men smag dig forsigtigt frem. Jeg brugte nok en teske af hver. Måske lidt mere spidskommen.

7. Nu er du færdig! Server med det tilbehør du kan lide: limebåde, ris eller brød, cremefraiche/a38/ymer – brug det du har, i stedet for at købe nyt – i sand stop-madspild stil 😉 Jeg havde noget rugbrød jeg skulle gøre kål på, så det ristede jeg og fik til, ganske godt og meget restemad-venligt, men smagsmæssigt ville hvidt brød have været toppen!

IMG_1351

Alt bliver bedre med cremefraiche!

Jeg brugte Kavli-bønner, en dåse med blandede bønner og en med hvide bønner. Det fungerede fint, og jeg vil tro de fleste slags bønner fungerer i denne ret.

Bon appetit!

1 Comment

  1. kh mama says:

    Jeg bliver nysgerrig når jeg læser om bønner og glad, når jeg læser om bønner hos dig. De er jo flotte og i mange farver, nogle med ‘fregner’ og i flere størrelser. Som her:
    http://www.kochbaeren.de/Bohnen-Huelsenfruechte-Informationen.php
    Jeg begyndte mine eksperimenter med en håndfuld af de største (enorme altså, “weiße Riesenbohnen”, “fagioli giganti”) i en suppe med ellers dem her

    Ang. grønne bønnebælg, for et par uger siden har
    jeg kogt en suppe med dem (tyndere og rundere bælg)

Leave a Comment