Lam med Mikkel Maarbjerg

Billede

Vi har lige haft to fantastisk lærerige dage med stjernekokken Mikkel Maarbjerg, som kom ud og besøgte os på Madakademiet. Der stod økologisk lam på menuen – vi begyndte simpelthen med et helt lam på 25 kg, som blev parteret af Mikkel lige for næsen af mig (man sidder vel på første række som den duks man er ;)). Dernæst blev stykkerne delt ud i grupperne og vi fik kyndig vejledning til hvad vi fx kunne lave med vores specifikke udskæring. På det øverste billede kan du se, hvor mange forskellige retter der kom ud af vores lam. I min gruppe lavede vi en marokkansk inspireret ret hvor lammet fik selskab af hjemmelavet ras-el-hanout, majroer og haricots verts. Dertil serverede vi chapati og couscous med mandler.

Mikkel var en superfed lærer med masser af gode ideer – og hey, hvem lytter ikke til en person, der har to Michelinstjerner 😉

Billede

Og hvis du nu tænker, “iihh, hvorfor kan jeg ikke få ham Mikkel hjem til mig og lave mad”, så kan jeg kun sige: det kan du da også! I bog-form altså. Mikkel har nemlig været så flink at donere hans nyeste kogebog, “MiddagMiddag”, som er skrevet med long-time makker Nikolaj Kirk. Bogen er supernem at gå til, pædagogisk og enkel – og så har den bare nogle hamrende lækre retter med alt fra skaldyr og fjerkræ og vegetarretter og… 😉

Billede

Bogen er naturligvis signeret 🙂 Nå men, alt du skal gøre, for at hapse denne lækre kogebog til dig selv er at skrive, hvilken ret du nyder allermest om sommeren. Vinderen bliver den, hvis forslag er mest sommerligt, lækkert og bæredygtigt 🙂 Du kan deltage indtil den 11. juli. Glæder mig til at se jeres forslag, som forhåbentlig vil få maven til at knurre! Lykke til!

Billede

En af bogens mange lækre retter – jeg synes denne lyder frisk og sommerlig.

4 responses to “Lam med Mikkel Maarbjerg

  1. Ih, hvor ser lammeretterne lækre ud!
    For mig er sommermad enkel mad, fordi råvarerne kan bære. Nye kartofler med persille og spidskål eller mormorsalat, eksempelvis. Og så et stykke stegt hornfisk eller måske bare en rødspætte. Enkelt og uden dikkedarer!

  2. Jeg eeeeelsker nye danske kartofler med smør og flagesalt! Gerne hvor kartoflerne lige bliver most lidt, så smøren rigtig kan smelte ned i 🙂 Dertil spiser jeg gerne en lækker jordbærsalat som kun min mor kan lave den, og så lige en grillpølse dertil – så er det rigtig sommer! Og så kan de jordbær, som ikke røg i salaten jo altid spises bagefter med sukker, mælk og fløde – mums 😀

  3. Hjemmelavet koldskål. Kærnemælk og tykmælk lige malkekoen med økologiske æg, citron og polynesisk vanilje (sejlet hertil i kajak, selvfølgelig; 100 procent bæredygtigt). Ovenpå: Jordbær og kammerjunkere efter Meyer-opskrift – så ruller bussen. Hit med den bog.

  4. En god kartoffelmad tager man aldrig fejl af. rugbrød, nye kartofler, radiser, purløg og ja måske også en lille klat mayo. Nemt og enkelt og lige til at snuppe ude fra haven. Nam nam.

Leave a Reply

