Hasselnøddelikør! Mit tiramisu-tip

tiramisu2Jeg vil lige videregive et tiramisu-tip til de, der trænger til sød weekendinspiration 🙂 I sidste uge lavede jeg, i anledning af mit italiensk-holds afslutning en omgang tiramisu, som vi kunne nyde sammen med forårets sidste italienske verber.

Det var tilmed min første tiramisu, så the pressure was on, men den blev heldigvis spiselig – eller mere end spiselig, nu skal det hele ikke gå op i jantelov og ydmyghed! Billedet stammer dog ikke fra min tiramisu, som blev temmelig kvæstet på cykelturen fra Nordvest til indre Frederiksberg.

Men tippet er i al sin enkelhed at være lidt opfindsom i hvilken type alkohol man blander i sin kaffe, som derefter skal fugte ladyfingers. I de fleste opskrifter står der, at man skal bruge kaffelikør, fx marsala. Imidlertid kan det føles voldsomt at købe en hel flaske, når man nu kun skal bruge 1 dl til en 10-portioners tiramisu. Sådan havde jeg det også selv, og var ved at droppe hele projektet (det er lidt uhensigtmæssigt for min økonomi at købe en flaske sprut, jeg ikke helt skal bruge) – indtil jeg opdagede en slat hasselnøddelikør, også kaldet Frangelico, jeg havde haft stående siden Suhrs. Hmmm, begyndte min Stop-spild-af-mad-hjerne at tænke, hasselnødder, er det ikke meget godt i samspil med kaffe og sår’n… Hermed var problemet løst og jeg kunne få bugt med min frangelico slat OG lave en dejlig omgang tiramisu! Bum. Udnyttelse af alkoholresourcer som kun en polak kan gøre det 😉 Jeg tænker, at andre slags lignende likører også kunne have fungeret – hvad tænker I derude; har du erstattet kaffelikøren i din tiramisu med noget andet, som var ligeså lækkert?

Frangelico passer rigtig fint ind i tiramisu, men hvis du er bekymret for om der bliver for lidt kaffesmag, så ja, det gør der muligvis. Jeg synes personligt min tiramisu blev god, men lad mig være ærlig og sige at den manglede lidt kaffesmag og faktisk måske også lidt sprutsmag..? Jeg tror dog problemet kan løses ved at lave stærkere kaffe – simpelthen.

Et andet godt og nemt tip er at putte lidt sukker i din kaffe. (Altså kaffe, sukker og sprut sammen, istedet for den gængse kaffe-sprut blanding). Det forbedrer kraftigt kaffens smag og bare rolig, det bliver ikke overdrevent sødt. Bare put et par teskeer i kaffen, smag eventuelt gerne på den, så du ved det smager godt.

Jeg smagte tiramisuen over tre dage og ligesom at en brownie bliver bedre af at stå, så synes jeg også tiramisuen var bedre torsdag end onsdag, hvor den blev lavet. Til gengæld synes jeg den havde sat sig for meget fredag og ikke var smattet nok. Men bestemt stadig lækker.

Du kan se mere om likøren her, hvor der også er et link til en forhandler. Personligt tænker jeg dog, at der er mange penge at spare, hvis man handler næste gang man selv eller en ven er i Italien…

frangelicoEt pudsigt aber dabei til Frangelicos historie er, at det for nyligt blev opkøbt af Camparigruppen, som også ejer Aperol. Åhhh Camparigruppe, I ❤ you!

One response to “Hasselnøddelikør! Mit tiramisu-tip

Leave a Reply

