Anmeldelse: Café Le Rouge, Nørrebro

cafe le rouge (1)Hey peeps. Åh, det er svært at tage fat herinde, når man stadig drømmer sig tilbage til Vietnam og deres mad. Aldrig har jeg oplevet et land med så stor diversitet i råvarer og retter. Det var ganske enkelt utroligt. Men men – der er jo altid et men – da der er gået lidt koks i udvekslingen af fotos imellem min rejsemakker og jeg, har jeg stadig kun halvdelen og jeg vil ikke lave et halvt Vietnam indslag; de fortjener sgu fandme en ordenlig historie herinde, så derfor – mens vi venter på Vietnam – her er en anmeldelse af cafe Le Rouge, som jeg besøgte kort tid efter, at jeg var vendt hjem til forår og blæst i København.

Jeg bestilte en klassisk burger, da jeg sidst på turen i Asien, havde savnet pizza og burgere. Den kom, udover kartoffelbåde, også med coleslaw. Hele molevitten til 99 kr. Der var ingen der spurgte, hvordan min bøf skulle være; så jeg fortalte dem, at den skulle være medium, måske en anelse, altså virkelig en MY, rare.

Åha, jeg blev helt bange da vores mad kom ind… A, min veninde, grinte næsten af sin Cæsar salat, som var en giga BUNKE af salat. Min burger tårnede sig op som det skæve tårn i Pisa, toppet af med urter og flankeret af kartofler og coleslaw. Dolket hele vejen ned igennem af min kniv. Mjaahh… Nej. Ikke smart fundet på, bare sært.

Det var Vietnam reversed. I Vietnam er portionerne oftere små og veltilsmagt, mens her på Le Rouge var det gennemgående at kvantitet vist trumfer kvalitet. Det var ikke en dårlig burger. Det var det ikke. Men det var alt, alt for meget og det er dumt at brede sine ambitioner ud til ikke kun at omhandle en burger, men også kartofler og coleslaw. Specielt hvis der er fodfejl i både burger og kartofler. Så kunne man evt starte med at perfektionere en af delene, før man smider resten med i den helt gigantous ret! Min bøf var nogle steder medium og nogle steder totalt rare. Når jeg beder om medium/medium-rare så vil jeg ikke have dette her:

BilledeJeg spiste det ikke, dels fordi jeg ikke ville men også fordi noget skulle levnes. Godt nok var jeg sulten, men jeg tror ikke på, at NOGEN normale mennesker ville kunne spise op. Det kunne A heller ikke – hun sagde salaten var fin, men at selve cæsarsalat-smagen bliver trættende i de mængder.(Der var også en brødkurv. Det er fin service men hvis du vil stoppe madspild så bestil en ret til to veninder og lad det blive ved det 😉 )

Nuvel, pånær bøffen, der næsten muh’ede, var burgeren rigtig god. Dejlig smeltet ost, god dressing og friske grøntsager (og nok af dem) – jeg var positivt overrasket over urterne på toppen, de var supersprøde og det var lækkert. Coleslawen var ok, omend jeg ikke ved hvad den skulle med for generelt. Og så var der nødder i. Ikke lige min smag i den ret, men sikkert noget, der vil glæde nogen.

Kartoflerne var det der var gået mest galt, set i lyset af hvor nemt det er at lave kartofler. Stik en nål i dem! Er de hårde? Aha – så server dem ikke!

BilledeJeg spiste noget af det, men efterlod de mest hårde. Det er ikke raketvidenskab at lave kartofler, så Le Rouge, stram op! Alternativt fjern dem, når nu anretningen alligevel er så abnorm stor..? Op til jer, men lige nu kan I ikke overskue at stege bøffen rigtig OG lave kartofler, så et eller andet skal der laves om.

Når det så er sagt, så er det en ok café og det meste af vores mad kunne da sagtens spises. Der er ok sød servering og maden kommer ret hurtigt, og der er lyst og højt til loftet – det er der nogen, der synes er sportshalsagtigt, men jeg fortrækker det, fremfor at gnide skuldre med fremmede. Menuen er meget varieret og der er lidt for enhver smag. Måske er det derfor der er problemer med tilberedningen? Er kokkene bare pisseforvirrede over at sku’ magte både burger, thai suppe og jomfruhummere..?

Jeg tror ikke, jeg kommer tilbage, for bare få uger senere opdagede jeg det, jeg nu mener, er den bedste burger restaurant i Kbh. Den kommer der en anmeldelse af snart, teaser teaser 😉 – og så kommer der selvfølgelig en guide til Vietnam, så snart Gøg og Gokke, aka rejsemakker og jeg, får styr på vores billeder 🙂 Indtil da vil jeg gå ture og nyde, at der er blevet så dejlig lyst i vores lille land. Ses snart!

Leave a Reply

