Den bedste højtid: Thanksgiving

IMG_1519Imorgen er det Thanksgiving – jeg elsker Thanksgiving. Jeg er så heldig at have veninder, der har boet i staterne, så nu nyder vi hvert år godt af Thanksgiving.  (Andre importerede mærkedage fra USA hader jeg som pesten. Jeg hader fx Valentines. Fatter ikke, at folk ikke kan se, at fx den dag KUN er skabt for at skabe mere hjernedødt forbrug og køb-smid-væk kultur.)

Nej, det er anderledes med Taksigelsesdagen. Det allerfineste ved Thanksgiving er, at den faktisk har et godt budskab, som ikke handler om at smide penge efter fx grim udklædning. Nej, budskabet er tre ting jeg elsker højt:  god mad, taknemmelighed og samvær med sine bedste venner (eller familie, kan man vel også benytte sig af). Uanset hvor trist november synes, har jeg altid Thanksgiving at se frem imod. I år spillede maden 100%, det må komme sig af, at P – fast værtinde, tidligere bosat i Houston – nu har haft nogle år til at finjustere the masterpiece that is Thanksgiving – det er altid godt, i år var det EPISK 🙂

IMG_1516Vi får altid det samme: kylling/kalkun, stuffing, sovs, kartoffelmos, cranberrysauce, søde kartofler og salat og dessert bagefter. Der kan være variationer i salaten og desserten – det er okay, men jeg elsker altså også, at alt det andet altid er ens. Det smager fantastisk, især stuffingen, og så er det hyggeligt at få det hvert år. Jeg glæder mig altid vildt, og jeg værdsætter det mere, fordi det kun sker en gang i året.

Jeg har ingen opskrifter at dele med jer, jeg vil bare opfordre alle til at huske at være ekstra taknemmelige imorgen. Hvis du ikke har lagt planer endnu, kan du stadig nå at samle nogle du holder af, og holde en middag med stearinlys, god musik og mad lavet med kærlighed. Det skader aldrig at prøve at være extra taknemlig 🙂 I min vennegruppe har vi hvert år en taksigelsesrunde, hvor vi på skift siger tak for en ting vi er særlig glade for det år. Vi bliver ved, indtil det løber af sporet og udvikler sig til bizarre anekdoter eller grineflip. I år var der en del taknemmelighed over færdiggjorte kandidatuddannelser – for min del var jeg bl.a. meget taknemmelig for mit ophold på Suhrs Madakademiet i foråret og for min tre ugers solo-Interrail i sommers.

Hermed er min kærlighed til Thanksgiving givet videre. Hav en dejlig, taknemlig Thanksgiving torsdag!

IMG_1514Forventningens glæde breder sig..!

IMG_1520Jaah, der levnes ikke meget, når P har stået i køkkenet. Tre portioner blev det til – ville gerne være fortsat. Men jeg skulle jo også have plads til dessert: bagt cheesecake!

Leave a Reply

