Tuc Pecan Pie – En nem, autentisk sydstatstærte

BilledeI fredags fik jeg en gæst, som har en meget sød tand, ligesom mig. Det gav mig en herlig undskyldning for at bage – yay! Derfor gik jeg i gemmerne og fandt en tærteopskrift fra dengang jeg tog et cajun madlavningskursus. Cajun betyder mad fra de amerikanske sydstater og deres køkken har en masse spændende retter. Fx denne her Ritz Pecan Pie – en tærte med pecannødder og den amerikanske kiks Ritz (eller under danske himmelstrøg med TUC kiks). Den har en ret skøn karamelagtig smag og så antydningen af det salte. Mums!

Det er ikke nemt at skaffe Ritz kiks herhjemme, men de kan nemt erstattes med TUC kiks. Denne opskrift er altså modificeret efter at jeg nu ikke har adgang til alle de særlige cajun madvarer, jeg havde på det kursus dengang 🙂 Men kagen er lækker og supernem uanset hvad, så det er bare om at komme igang!

Ingredienser – cirkamål, de kan justeres efter smag:

80 gram pecannødder

55 gram TUC kiks / Ritz, smuldret til ret små krummer

2,5 æggehvider (dvs. to bægere af de pasteurisede hvider man kan få)

2 dl sukker

1 teske flydende vanilleekstrakt

NB: Bruger du Ritz kiks, tilføj da en lille teske salt til dejen, da TUC er mere salte end Ritz

Tilbehør: Kan spises alene eller med flødeskum eller vanilleis

IMG_1486 Sådan gør du:

1. Knus dine kiks til ret små krummer, som man forhåbentlig kan se på billedet ovenfor.

2. Hak dine pecannødder groft. De opskrifter jeg fandt, bruger dem hele, men jeg vil fortrække grofthakkede fremover. Bland kiks og nødder.

3. Pisk dine æggehvider meget stive. Husk at skål og piskere skal være pinligt rene, da hviderne ellers måske ikke kan stivne.

4. Fold sukker og kikse-nøddeblanding ned i hviderne. Tilsæt vanilleekstraktet. Bland ingredienserne, men ikke sådan at du pisker i vildskab. Det skal bare lige vendes rundt.

5. Smør en tærteform og hæld dejen i. Bag i en halv time ved 175 grader. (Hold øje! Min var på vej til at få for meget, trods der kun var gået 30 minutter – kagen skal være gyldenbrun og lidt mørkebrun går også an, men ikke mere end det)

6. Skal der flødeskum til? Lad kagen køle lidt, mens du laver flødeskum af 2,5 dl piskefløde. Det burde være rigeligt 🙂

IMG_1487Sådan ser kagen ud på vej ind. Det er ikke en pæn kage! 

IMG_1505Mmm, det er altså bare en hyggelig tærte. Den er nem og ret anderledes, så den er især god, hvis du gerne vil give dine gæster en lidt ny oplevelse. Og så bliver den næsten bare bedre af at stå, så du kan godt lave den i god tid 🙂 Teksturen er jeg ret vild med, den er sådan lidt chewy. Netop derfor er det også lækkert med en kontrast i tilbehøret – i form af fløjsblød is eller flødeskum.

Leave a Reply

