Anmeldelse: Café Rawsum, Kbh Ø

IMG_1338Jeg er generelt ikke tilhænger af mærkelige foodtrends, som jeg synes rawfood er, men jeg prøver at have et åbent sind, for synes ikke jeg kan have en holdning til noget, jeg ikke har givet en ærlig chance. Derfor spiste jeg for nyligt frokost på Rawsum, en cafe og takeaway cafe på Østerbro. Og jeg må sige at min frokost var utrolig farverig, inspirerende, frisk, sprød og smagfuld! Jeg var virkelig positivt overrasket, specielt fordi mit første møde med rawfood var på Simple Raw og det smagte ganske forfærdeligt og af ingenting. Men da det sted havde fået 5 stjerner i Politiken tænkte jeg jo “ok, de har fået vildt gode karakterer, så det må være et godt billede af rå mad” – men nej, eftersom der er mange niveauer fra den smagløse mad hos Simple Raw og til den supersprøde frokost hos Rawsum. Bizart bedømt af Politiken – måske blev de forblændet af alle de kendisser der er spottet på Simple Raw.

Hvis du faktisk spiser rawfood for smag og sundhed, så vælg dog for faen bare Rawsum – måske er det ikke lige så fyldt med kendisser, men maden er billigere og ti milliarder gange bedre!

IMG_1340Jeg fik en lækker ‘lasagne’ og to slags salater til. Salat er jo ikke specielt mærkeligt i rawfood sammenhæng, men lasagnen var jeg spændt på. Men den var løst godt, med noget cashewnøddecreme som bechamelsovs og squash tror jeg istedet for pastaplader. Overraskende smagfuld og det mættede dejligt og ret længe. Ja, altså hele retten, ikke kun lasagnen 😉 Jeg har virkelig intet at sige dårligt om stedet. Betjeningen var sød og virkelig opmærksom. Man venter lidt på maden, da det laves fra bunden i baglokalet. Så tro ikke at du ka’ få en lynhurtig frokost her, medmindre du ‘nøjes’ med salater fra montren. Jeg er ikke sikker men mener at min mad beløb sig på omkring 80 kr og det synes jeg er fair nok. Det var jo et stort og lækkert måltid trods alt.

IMG_1342Lokalet er lille og du kan kun sidde ved en slags disk og kigge op på den stille vej som Rawsum bor på. Stille, roligt, måske en aaanelse kedeligt… Men igen, man kommer jo for maden, såh… Stedet havde overraskende mange stamkunder, og det giver da mig et indtryk af, at jeg ikke bare var heldig, men at Rawsum helt generelt er awesome 😉
Lille praktisk ting: Adressen er Rosenvængets Allé, i den ende der vender op mod Trianglen. Og der er ikke sent åbent, så stedet er klart til frokost eller meget tidlig aftensmad.

Leave a Reply

