Veganerforret: Stegt squash med cashewnødde-creme

diverse 026For nogle uger siden havde jeg besøg af Maria, som skulle teste, om jeg havde lært noget på Suhrs 😉 Derfor ville jeg lave tre retter, som var lækre og præsentable, men ikke så avancerede, at jeg skulle stå hele aftenen i køkkenet! Menuen blev en vegansk forret, som bestod af stegte squashruller med cashewnødde-creme. Den havde vi lavet på skolen på en temadag med vegansk mad og det var supergodt. Hovedretten blev tunbøffer med tomatsalat og ærtepuré. Desserten blev hjemmelavet cookiedough-is 😛

diverse 025Det gode ved menuen var, at selvom det tog lang tid (og et uheld med en stavblender, resulterede i at der blev katapulteret nødder rundt i køkkenet), så kunne rigtig meget laves før gæstens ankomst. Isen lavede jeg dagen før, mens resten blev lavet lige inden M ankom. Tomatsalaten og ærtepureen kom på køl og det eneste jeg skulle lave, mens vi faktisk sad til bords, var tunbøfferne og det var jo bare små to minutter i køkkenet.

Her kommer lige opskrifterne på den veganske forret og på hovedrettens ærtepuré – så er der lidt inspiration til dem, der vil prøve kræfter med noget nyt til middagen, fremfor at lave en klassiske steg eller bøffer. Der er også rig mulighed for at eksperimentere med tilsmagning, så man får den smag, man selv synes bedst om – min cashewcreme blev fx ret chunky, mens den på Suhrs var meget fin.

Squash med cashewnøddecreme (4 ruller og lidt rester):

En økosquash

90 gram cashewnødder – USALTEDE

Citronsaft

Hvidløg

Sådan gør du:

Læg nødderne i blød i en skål med rigeligt vand.

Efter en times tid kan du hælde vandet fra, men behold et par deciliter. Det skal du nemlig bruge til at lave nødderne om til nøddecreme.

Det er her jeg kraftigt vil fraråde stavblender og tilråde en ‘lukket’ almindelig blender. Måske var jeg bare uheldig, men små stykker nødder overalt er bare ikke fedt, lige før man får gæster. Blend nødderne med en smule vand. Tilsæt lidt mere af nøddevandet, hvis du ikke synes det bliver cremet nok.

Smag til med salt, peber, citronsaft og pres et fed hvidløg i. Bland godt. Hvis du ikke kan lide hvidløg, undlader du naturligvis bare dette.

Tag et mandolinjern og lav flotte skiver af squashen. Eller hvis du er fattig ligesom mig, så tag en skarp kniv. Det bliver helt sikkert grimmere end med et mandolinjern, men som du kan se, kan man få nogle skiver ud af det som kan bruges. Og du skal jo bare bruge 4 vellykkede skiver.

Put olie på en stegepande (eller bedre endnu, en grillpande) og varm godt op. Steg dine skiver nogle få minutter. Jeg tror mine fik to minutter på hver side. Måske lidt mindre. Husk, du kan altid give dem mere, men du kan sjovt nok ikke samle en smadderkogt squash. Så husk, de må endelig ikke blive for bløde.

Lad dem afkøle lidt og smør så hver skive med nøddecreme, akkurat som du ville gøre med smøreost på brød. Rul sammen og anret som du har lyst til. De holder formen fint og kan derfor godt anrettes inden gæsterne ankommer.

Ærtepuré (rigeligt til 2 personer):

200-250 gram frosne ærter

En lille dl øko A38/ymer/creme fraiche

Lidt ærtevand fra kogning af ærter, hvis man synes pureen er for tyk

Citronsaft

Sådan gør du:

Sæt vand over og salt det. Når det koger, hælder du dine frosne ærter i. Når det kommer op og koge igen skruer du ned for blusset. Tag af efter få minutter. Jeg plejer bare at smage mig frem. De må ikke få for meget, så bliver de smattede.

Hæld det meste af vandet fra, men lad lidt tilbage. Hæld dit syrnede mælkeprodukt i. Blend – enten i en blender eller med stavblender i gryden. Smag til med citronsaft, og evt salt og peber.

Du kan sagtens lave dette lidt i forvejen og endda anrette det, så længe du ikke har det stående fremme i dit køkken i 25 graders varme i halve og hele timer – men dens slags temperaturer er det vist ovre med 😉 Citronsaften gør at farven forbliver flot og grøn.

diverse 027

Hvis du vil have mere vegansk inspiration, så tjek det her. Kristoffer er vegansk kok og en af Suhrs dejlige undervisere.

One response to “Veganerforret: Stegt squash med cashewnødde-creme

  1. Jeg synes maden ser saa flot ud.
    De tre staerke farver: roedt, groent og gult,
    og den beige tunboef.
    Jeg koeber ogsaa indimellem i invandrerbutikker.
    Maden er ofte billigere, og de har interessante
    varer, man ikke kan faa i almindelige supermarkeder,
    varer noedvendige til orientalske retter.
    F.eks. tahina.

Leave a Reply

