Friske sommersalater – let og billigt

Billede

Den sidste tid har jeg haft vildt meget lyst til salat og frugt, så derfor får I lige et par opskrifter på lækker sommermad, som både er godt for pengepungen, kroppen og dyrene 😉 Før i tiden har jeg været temmelig must-have-meat-now-agtig, men under mit ophold på Suhrs er jeg blevet meget mere pro-vegetar og veganermad. Både fordi jeg har lært, hvor alsidig og god mad man kan lave uden kød (og tilmed uden æg, ost osv.), men også fordi det faktisk er vanvittigt billigt at leve vegetarisk. Jeg handlede ind for under 80 kroner og det har givet mig mad til over 5 måltider!

I tirsdags skulle veninden P og jeg spise hos mig og vi købte ind til to salater: en melon-myntesalat og en kartoffelsalat med avocado. Dem kan du se øverst. De blev rigtig gode, så her kommer lige opskrifterne:

Lun kartoffelsalat til 2 (plus rester):

En avocado

250 g nye kartofler

Tre forårsløg (brug det hele og undgå madspild)

Olivenolie, citronsaft, salt og peber

Kog kartoflerne i letsaltet vand. Lad dem køle lidt ned. Skær dem i mundrette stykker. Skær avocadoen i stykker. Bland det hele og smag til som du selv kan lide det – jeg bruger en del salt!

Melonsalat med mynte til 2 (ingen rester):

En hjertesalat

1/3 pakke Domyati feta ost

En halv galiamelon

Et bundt mynte (gerne økologisk)

Skyl hvad skylles skal. Skær det hele ud og anret – velbekomme =) Hvis man ville flotte sig, kunne man lave en lime-chili-dressing, men det glemte P og jeg at handle ind til i ulvetimen!

sommersalater 004
Dagene efter lavede jeg salater af de rester, der var fra indkøbene. Fetaen, en halv melon og en hjertesalat var til overs, sammen med kogte kartofler og tre forårsløg. Det resulterede i en ny melonsalat, omend den blev med tørret og ikke frisk mynte. (Det er selvfølgelig lækrere med frisk, men jeg havde også lidt taget sparehatten på, så jeg ville lige se, om jeg kunne leve af og udrydde alle mine rester, uden at købe nyt.)

Derudover lavede jeg en ny kartoffelsalat, og da der ikke var mere avocado, men rigeligt feta, blev det til en kartoffel-feta-salat. Den blev utroligt lækker!

sommersalater 006

Husk, at i denne variant skal du kun tilsmage med olivenolie, peber og – hvis du har lyst – citronsaft. Der skal IKKE salt i, da fetaen giver rigelig med saltsmag!

Nu er det søndag og jeg har kun kogte kartofler tilbage. Alt andet er spist, intet er smidt ud og det synes jeg sgu er meget godt gået =) Tror, jeg laver noget ægge-kartoffelkage af de sidste kartofler – så kan det ikke blive mere fuldendt stop-madspild agtigt 😉

Hav en dejlig søndag derude!

PS. For én til nem, frisk og frugtig sommersalat, så se her! 

Leave a Reply

