Café-anmeldelse: Krummen & Kagen, København Ø

Billede

Igår startede jeg dagen med en morgenmad på de københavnske børnefamiliernes yndlingssted (næstefter Laundromat selvfølgelig): Østerbro-cafeen Krummen & Kagen, hvor fokus er på hjemmebag af alle slags. Jeg ved ikke, hvorfor det er blevet sådan, men det er virkelig blevet en café, hvor man skal være mindst lidt skruk for at gide hænge ud.

Nuvel, det var hvor N og jeg ville have morgenmad – ikke mindst fordi jeg længe har cravet deres oreo-kage efter at have set den i deres lokkende vindue! Jeg har været der nogle gange før, hvor jeg syntes standarden af morgenmaden og deres kaffe har været rigtig fin, så jeg tøvede ikke denne morgen med at bestille en weekendtallerken til 85 kr, efterfulgt af oreo-kage til dessert 😛 Dem med en mindre sult kan sagtens nøjes med en kanelsnegl til 18 kroner og en gang kaffe (cappuccino og latte er med dobbeltshot og koster 30 kr). Du har masser af valgmuligheder hos Krummen & Kagen.

k&k 006For 85 kroner får man: valgfri kaffe, appelsinjuice, hjemmelavet knækbrød, youghurt med musli og bær, og en bolle med ost, smør og marmelade. Valgmulighederne synes jeg er en charme ved Krummen & Kagen. Du kan vælge hvilken slags bolle du vil have – jeg gik med en grov variant, N med en græskarbolle og jeg var yderst tilfreds med mit valg. Min kaffe blev en latte med dobbelt shot og N fik en chai. Den chai Krummen & Kagen serverer er desværre ikke det jeg forbinder med ægte chai, som jo er en kanelkrydret te. Det de fleste sælger, også Krummen & Kagen, er noget sødt sukkerstads – du har sikkert set det, det hedder David Rio og sælges i kæmpe bøtter..? Jeg synes, den slags falsk chai er ækelt, så jeg var yderst tilfreds med min dejlig varme kaffe 🙂

Morgenmadstallerken var alt i alt god, omend lidt svingende. Fx var det hjemmelavede knækbrød intet hit, mens deres youghurt med musli var en succes, som jeg næsten havde lyst til at bestille en ekstra af. Jeg tror næsten, de må blande deres musli selv, for den var virkelig, virkelig god. Knækbrøddet derimod… uf… Jeg synes ikke rigtig, at det smagte af noget, bare tørt, så jo måske smagte det lidt af pap? N var heller ikke begejstret, da hun ikke synes det var crunchy som knækbrød skal være. Så ud med knækbrødet og ind med noget andet og så har Krummen & Kagen en seriøs god morgenkomplet!

k&k 009

Nå, nu var det jo sådan, at nogen, host host, fik en hjemmelavet kanelsnegl med sin morgenmad og andre ikke gjorde. Og så var det jo at man tog revanche bagefter med denne OREOKAGE til 27 kr. Åh, længe har jeg sukket efter og drømt om dette stykke bagværk – og selvfølgelig kunne den ikke heelt leve op til forventningerne. Ej, det er en rigtig god chokoladekage, men så meget hen ad Oreo, som jeg ønskede og håbede på, var den ikke. Men bestemt en lækker og klæg chokoladekage, der tilfredsstillede chokotrangen. Frostingen var også lækker, og det var nok den der skulle forestille at være det hvide fra oreokiksene, men… ja, som sagt er smagen ikke helt så oreo’et.

Nu synes jeg, det lyder som om jeg ikke kan lide Krummen & Kagen. Det er slet ikke tilfældet. Det er et dejligt sted med hyggeligt bagværk og smilende og dejlig betjening. Og så kan man jo pt. sidde ude (hvis man tør i denne “sommer”) og nyde sin kage – og livet, der passerer på Nordre Frihavnsgade 🙂

k&k 011

Når det bliver for koldt at sidde ude, som det også gjorde for N og jeg, kan du rykke ind i Krummen & Kagens hyggelige, stue-agtige lokale.

k&k 010

Jeg må med skam meddele, at jeg ikke kunne spise op. Heldigvis hjalp N mig med de sidste to bidder.

Leave a Reply

