Anmeldelse: Restaurant Clou, Kbh K

Billede

I onsdags var jeg endelig på Clou, efter at have fantaseret lææænge om et besøg i den lille, fine restaurant! Clou er et sted, som mange er ved at få øjnene op for. De er bl.a. nomineret til “årets bedste ret” i AOKs kåring (kategori “land”). Derudover er de meget passionerede omkring vin – den spiller en mindst ligeså stor rolle som maden. Den slags ville ikke have rørt mig pre-Suhrs, men efter en fantastisk vinsmagning hos Clou i maj, følte jeg mig overbevist om, at de nok skulle kunne finde noget vino, som passede til min mad og som jeg ikke ville rynke på næsen ad. 

Og jeg må sige at vores tjener overgik forventningerne. Jeg valgte ret hurtigt tre retter (som jeg naturligvis vender tilbage til), men pga. min manglende vin-viden, måtte jeg jo spørge om hjælp, velvidende at tjenere ofte råder mig til en vin, jeg så ender med at give væk, når den alligevel ikke falder i min smag. Men på Clou er det anderledes. Tjeneren var tydeligvis interesseret i at finde noget vin jeg kunne lide og efter lidt snak og smagsprøver på to vine (store smagsprøver!), valgte jeg en Riesling til 75 kr til at starte med. Den gik, fik jeg at vide, faktisk fint an til både min forret og hovedret, og så følte jeg mig ikke så dum, som jeg ellers altid gør med hensyn til vin.

Til forret fik både min veninde K og jeg det samme: ravioli med gedeost, dild og balsamico, som afbildet øverst. Der var også nogle flere ting, men jeg har glemt hvad det var – jeg kan mest huske, at det smagte fantastisk og så kostede den faktisk kun 100 kr, hvilket forekommer mig billigt for sådan et lille kunstværk. Dernæst fik K sin hovedret, som var kammusling og asparges: Billede

Jeg smagte ikke på retten men K’s smagsløg er tusind gange bedre end mine, og hun sagde det smagte glimrende, så det bør du stole mere på, end hvad du ellers læser herinde 😉 Selv fik jeg en ret, jeg simpelthen har været småbesat af: saltet torsk og søpindsvin-bisque! For hvordan i hulen får man noget lækkert ud af søpindsvin? Tanken har fascineret mig længe og jeg synes bare, det er pissesejt at lave gourmetmad ud af et stikkende havdyr.

Billede

Sådan tog torsken og søpindsvinet -altså i flydende, orange form- sig ud og retten smagte HIMMELSK. Den saltede torsk havde fået en anderledes, fastere konsistens af saltningen, som gjorde at den, i mine øjne, var lækrere, da jeg ellers normalt synes torsk er en lidt kedelig, smattet spise. Tilbehøret med citron, små løg og søpindsvin-bisquen var så delikat, at det er virkelig sølle at prøve at gengive med ord. Tag derind og smag det, mens du kan! 

Den Riesling som jeg valgt til, med kyndig vejledning og gavmilde smagsprøver som sagt, passede rigtig fint til begge retter. Da jeg var færdig, kom tjeneren pludselig over og åbnede en dessertvin (Philipp Kuhn, Rieslaner, 2012) og hældte et glas op til os begge, fordi han lige syntes vi skulle prøve og se om det var noget til den forestående dessert – det var underforstået, at det var på husets regning. K syntes den var for sød, men jeg ELSKEDE den og fik dermed to glas utroligt god vin smidt lige i nakken. Det kalder jeg sgu service. Og så kom vores desserter ind – K havde bestilt rabarber og lakrids; jeg selv havde valgt chokolade, mint og malt.

Billede

K kunne godt lide sin dessert, men jeg kan ikke lide lakrids, så derfor syntes jeg sjovt nok ikke så godt om den. Jeg smagte også på yoghurt-isen, som var fin men… alt i alt var desserten ikke sød nok til min smag. Men for K var det perfekt, da hun ikke kræver sukker i samme grad som jeg. Og derfor var det jo super, at min dessert smagte lækkert, gennemtrængende og sødt af chokolade!

Billede

Min dessert var, som man kan se, en variation over chokolade og konsistenser. Der var chokolade-malt-is øverst, tyk tyk chokoladecreme under, chokoladekegler og jeg kunne blive ved. Den friske mint var genial til chokoladen og den smagte virkelig igennem. En perfekt afslutning på en aften med raffineret mad og et tårnhøjt serviceniveau, hvor jeg fik, ikke en, men TO vine jeg kunne lide. Det er altså en cadeau til tjeneren, at han kunne please mine barnlige vinpræferencer. Til rødvinselskere kan jeg fortælle, at K fik hjælp til at finde en rødvin, hun syntes rigtig godt om (den var på 15%!), så også det er der styr på 😉

Jeg synes ikke rigtig, der kan siges noget dårligt om aftenen på Clou. For cirka 500 kr får du tre retter (dog uden kød, men fisk/vegetarisk), lækker vin og kyndig vejledning – og så har jeg slet ikke nævnt det uhyre lækre brød og smør de har derinde. K og jeg fortærede smør i størrelsesordenen “knyttet næve”. Det er altså bare godt. Glemte desværre at fotografere det, da jeg havde for travlt med at støvsuge brødkurven 😉 

Konclousionen er: jeg skal tilbage på Clou!

Billede

Et til foto af min dessert, bare fordi.

Billede

Jeg døber dig Vin.

 

Leave a Reply

