Hjemmelavet ymerdrys – en lækker måde at undgå madspild!

Billede

Jeg lyder som en plade med hak i men undskyld ventetiden! Denne gang havde pcen fået virus. Lidt surt, når jeg var totalt klar til at dele mit nyopdagede yndlingstip mod madspild: ymerdrys! For et par uger siden stod jeg i Netto og jeg havde SÅDAN lyst til en god fuldfed ymer og masser af drys. Men så så jeg deres ymerdrys. En gigantisk pakke (til over 20 kroner!), der på ingen måde kan spises op i et hjem med under 4 personer. Den slags pisser mig seriøst af. Særligt når man tænker på hvor få “rigtige familier” der er i dagens Danmark og hvor meget mad, der går til spilde, fordi det sælges i kæmpepakker. Oh well – gigapakken med drys fik mig til at tænke: “det kan jeg fandme gøre bedre og billigere selv” – det er jo dybest set bare rugbrød og farin. Som sagt, så gjort.

Og det var så vanvittigt nemt at jeg måtte lave en hurtigguide til drys for dummies. Seriøst – en abe med bind for øjnene kan lave en supernem og god ymerdrys:

Ingredienser:

Rugbrød, der ellers var på vej i skraldespanden (eller friskt. Det må man helt selv om)

Farin

Salt, hvis du er et saltsvin som jeg

Fremgangsmåde:

I den ymerdrys man kan købe, er forholdet typisk 75% brød og 25% farin – det gode ved at gøre det selv er, at du totalt selv bestemmer, hvor sød din drys skal være. Jeg lavede en ret u-sød version, men det var mest for eksperimentets skyld. 

1. Tag den mængde brød du vil lave ymerdrys af. Jeg brugte to skiver og havde til 5 dage til en person.

2. Put det i en blender. Tilføj den ønskede mængde farin. Jeg har hørt at op til 50% er lækkert, men selv puttede jeg kun 3 spiseskeer i og det var max 10% – og ikke sødt nok 😉

3. Blend. Tilføj lidt salt hvis du har lyst.

4. Bred smulder-blandingen ud på en bageplade dækket med bagepapir. Sæt i ovnen i et lille kvarters tid ved 150-175 grader. Det er altså nærmest umuligt at ødelægge det. Det handler bare om at tørre rugbrødet lidt ud og det kan du jo gøre som du vil: jo højere varme, jo kortere tid skal det have, men du risikerer også at branke smulderet. Så jeg fortrækker lavere varme i længere tid.

5. Tag det ud når du synes det er tørt nok. Lad det afkøle. Nu er du klar til at spise dejlig, fed ymer med mega stop-madspild-venligt drys! Selv elsker jeg at spise det med lidt syrligt æble til 🙂Billede

 

 

Leave a Reply

