Mit italienske is-eventyr

Billede

Ta-daaa! Ingen Italienstur uden is! I troede da ikke, I slap for en mundvands-fremprovokerende-og-måske-irriterende-appetitlig udlægning af alle de is jeg fortærede, mens jeg levede la dolce vita i Italien..? Well, no such luck 😉

Jeg elsker is. Jeg E.L.S.K.E.R. is. Den eneste slags jeg ikke kan lide, er den med rosiner i – det er en forvirrende blanding af tekstur, temperatur og … bare føj. Alle andre is er velkomne og mødes med standardhilsnen: Get in my belly! Derfor havde jeg hede drømme om alt det frisklavede, lækre is jeg skulle spise i Ferrara. Jeg havde en ambitiøs plan om at spise is mindst en gang dagligt, ikke besøge samme gelateria mere end en gang, og altid tage nye smagsvarianter, for således at nå pensum rundt. Det ville have resulteret i at jeg havde smagt ti slags is. Men pga vores pakkede program og at jeg også skulle levne plads til “rigtig mad”, endte jeg med sølle tre besøg ved tre forskellige ispushere og nåede derfor ikke min kvote på ti forskellige smagsvarianter. Til gengæld tog jeg tre smage ved sidste besøg, hvor jeg godt kunne se, jeg havde svigtet mig selv, men jeg synes samtidig jeg ville give op med manér. Så hermed kommer min is-guide til Ferrara (og sikkert Italien, da der fandtes et par gode kæder blandt isstederne):

1. L’era Glaciale

Første is fandt vej til min mave fra et lille sted med gode åbningstider – således fik jeg stillet mit fix klokken 23.30..! Stedet hedder L’era Glaciale (frit oversat: ‘Istiden’). Jeg fik en kugle med klassisk chokolade og en med NUTELLA-IS! Chokoladeisen var desværre ordinær, lækker, bevares, men hvornår er chokoladeis ikke det? Jeg tvivler nu også på, at noget kunne have konkurreret med Nutellaisen. O.M.G. Geniales. Hvad skal jeg gøre for at få det indført herhjemme? Alt i alt et tilfredsstillende besøg, særligt til de blot 15 kroner, der er standardprisen for to kugler is i Italien.

2. Bella Mia

Min anden is kom fra Bella Mia – en franchise, som ligger mange steder i Italien. Derfor kan jeg få Bella Mia is igen allerede i juli, når jeg skal til Rom – yay!! Nå, det var det med at fokusere 🙂 Min anden italienske is fik jeg på en skoldhed, vindstille dag: altså en perfekt is-dag! Jeg valgte Nocciola, nødde-is, og Bacio, nødde-choko-is. Nogle ville kalde den sidste en slags Nutella-is og det kan jeg da også godt leve med 😉 Jeg fik også lov at smage nogle af de andre varianter, så jeg kunne bestemme mig. Synes faktisk, pigen i forretningen var vildt flink og servicemindet. Og isen var der ikke en finger at sætte på. Det er den på fotoet øverst. Kan du se, hvor cremet den er? Begge smage var fantastiske og fyldt af smag – og fordi de smagte af så meget, var det faktisk rigeligt med to kugler. Jeg kunne smage de gode råvarer og der var masser af hele hasselnødder i bacio-isen. YUM!

Bella Mia som kæde er måske lidt…. piget? Ved ikke om et gelateria overhovedet kan være butch per definition, men det er som om Bella Mia har valgt at satse lidt mere bevidst på det kvindelige klientel. Der er i al fald pænt og lillat, hehe.

Billede

It’s a marathon, not a sprint. Isspisning på mit niveau er ikke for sarte sjæle.

3. Grom

Min sidste aften i Ferrara måtte jeg erkende, at jeg ikke ville nå mine ti italienske is-smage. Men jeg kunne nå op på syv! Og det skulle ske på gelateriaet Grom, som jeg havde passeret tidligere på dagen, hvor der var en overvældende kø. Det var der ikke klokken 22, og jeg bestilte mine tre smage: chokolade extra noir, creme de Grom og på toppen pompelmo rosa, altså pink grapefrugt. Og nårh ja, så fik jeg tilbudt flødeskum, og hvilken idiot siger nej til det 😉

Som I kan se, var denne is lidt grotesk i størrelsen. Jeg var nødt til at få min ven til at holde isen, for at jeg kunne tage et billede, fordi jeg ikke turde tage chancen med isen i en hånd og kameraet i den anden. Men neejj, hvor jeg nød den is! Grapefrugt-isen var sådan et hit, at min veninde, efter at smage min is, løb ind i butikken og købte noget til sig selv. Men min favorit var Creme de Grom, deres egen unikke is-smag. De beskriver den som “egg cream with biscuits and Teyuna chocolate chips”. Jeg kunne ikke smage deciderede chokoladestykker i isen, men det gjorde mig ikke noget, for den smagte virkelig lækkert. Der var til gengæld relativt store kiksestykker i og de var af en god crunchy kvalitet, måske en Digestive-agtig opskrift?

Grom virker som feinschmeckerens issted. Priserne er lidt højere, indretningen mere strømlinet og så har de nogle smagsvarianter jeg aldrig, aldrig har set før. Pigerne bag disken var rigtig søde til at lade mig smage, og det var et held, for så kunne jeg fravælge en is jeg smagte, som mindede om daggammel risengrød 😀

Jeg kan ikke vælge en favoritis eller et favoritgelateria – men jeg kan sige, at jeg glæder mig endnu mere til at komme tilbage til Italien, nu hvor jeg har oplevet forårets fantastiske iseventyr! Indtil da klarer mig med min Københavnske favorit, Is A Bella 😛 God is-appetit derude!

Se mere om de italienske  issteder her:

http://www.bellamiagelateria.it/en/

http://www.grom.it/eng/index.php

http://www.tripadvisor.dk/Restaurant_Review-g187897-d3645193-Reviews-Gelateria_Yogurteria_L_Era_Glaciale-Livorno_Province_of_Livorno_Tuscany.html

NB: Jeg har ikke kunnet finde en hjemmeside for L’era Glaciale, men I kan tjekke anmeldelserne fra andre byer, deres standard er nok ret jævn landet over.

 

Leave a Reply

