Anmeldelse: Restaurant No 1, Kbh Ø

Første ret bestod af stenbidderrogn, et smilende æg, sprødt kyllingeskind og brøndkarse

Første ret bestod af stenbidderrogn, et smilende æg, sprødt kyllingeskind og brøndkarse

Igår havde jeg en af de bedste spise-ude-oplevelser i laaang tid. Jeg var på No 1 i Århusgade, som vel er en slags upgraded version af Madklubben eller Cofoco: altså god mad til rimelige priser. Tingen med No 1, skulle det vise sig, var bare, at det var VIRKELIG godt. Stilen er en slags dansk-fransk mad (eksperter er velkomne til at fnyse ad denne muligvis forkerte slutning ;)) med fokus på de gode råvarer og ikke så mange finurligheder. Du kan se, hvad jeg mener her.
Min veninde N og jeg har længe snakket om at tage derhen, men det tog os nogle måneder at sætte dato på – næste besøg vil jeg ikke vente så længe med! Fra vi fik vores bord, til vi glade og mætte gik to en halv time senere, var servicen tårnhøj og jeg følte mig velkommen og veltilpas. Jeg havde forestillet mig, jeg bare skulle have et par retter, men da stedet har en ret fristende tastingmenu, endte vi begge på den. Den består af fire retter valgt af køkkenet til en fast pris på 345 kroner. Det var svært at modstå, efter jeg regnede ud at retternes a la carte pris var tæt på 600 kr i alt. Hvem elsker ikke et godt tilbud – jeg gør i al fald!

(OPDATERING, november 2013: Desværre er menuen nu væk. Tilbage er en 6-retters til 500 kr og en 3-retters til 425 kr!? Øv øv øv. Ikke særlig budgetvenligt mere. Jeg er glad for jeg nåede at besøge No 1 før de skruede prisen op!)

Inden første ret ankom, fik vi en brødkurv med tre slags fremragende brød og saltet smør. Der er ikke en hurtigere vej til nemme point hos mig, end godt brød og smør – og der blev fyldt godt op af de opmærksomme tjenere, som snart spottede breadmonster 1 og 2 i fuld gang!
Derudover var der en snack bestående af hjemmelavet flæskesvær og mayo. Jeg spiser aldrig købeflæskesvær, men når jeg er ude at spise, prøver jeg at være mere åben. Jeg synes stadig ikke om flæskesvær, men No 1’s mayo var fremragende og sværen var så min mayo-transportør 😉
Tastingmenuens første ret var stenbidderrogn og æg, og det var en rigtig lækker ret, som var sommerlig og frisk. Desuden var den jo forbandet pæn. Smagsmæssigt kunne jeg dog ikke se hvad kyllingeskindet bidrog med, men pyt.

Pighvar med porre og mynte

Pighvar med porre og mynte

Herefter fik N og jeg vores fisk – en fin pighvar, omend lidt lille. Men smagen passede perfekt til porrerne, dem kunne jeg snildt have fortæret en bunke af!

Lam med forskellige slags løg og kartoffelmos

Lam med forskellige slags løg og kartoffelmos

Allerede nu var N og jeg temmelig imponerede over niveauet og jeg sad lidt og ventede på en fejl eller noget, der smagte kedeligt. Det kom bare aldrig. Efter pighvaren fik vi den obligatoriske kød-ret. Det bestod af lam med mange slags løg og kartoffelmos står under hovedretterne, hvis man spiser a la carte, mens de to første retter betegnes forretter. Anyhow, jeg var vildt begejstret for retten. Jeg er normalt ikke fan af lam, men No 1 havde fået noget rigtig fint ud af det. Og så fik jeg endelig smagt ramsløg, som der har været så meget snak om, men som jeg stadig ikke havde smagt – det smager jo superlækkert (hvis man, som jeg, elsker alt der smager hen ad hvidløg), så tak til No 1 for det input 😉

Rabarberis og rabarberkompot med youghurt-chiffon

Rabarberis og rabarberkompot med youghurt-sifon

Nu har jeg allerede været lidt inde på det tårnhøje serviceniveau No 1 lagde for dagen – det vil jeg gerne uddybe. Tastingmenuen er jo en fastlagt menu, men N og jeg ville så gerne prøve den såkaldte “Snickers 2006” dessert, som ikke var en del af menuen. Men det var naturligvis intet problem at få byttet den ene rabarber ud med en Snickers 😉 Det var dejligt, for så kunne vi, som de sukkergrise vi er, smage lidt forskelligt. Og begge desserter var rigtig gode! Snickers-desserten var ligesom en nedbrudt Snickers, altså havde desserten forskellige elementer i sig, fx chokolade, peanuts osv. Der var en enkelt komponent, som jeg nu syntes var for salt, men det er virkelig petitesser, i en ellers fantastisk menu. Rabarberdesserten ramte også plet, den var let og syrligsød i smagen – og et godt tip hvis du bestiller den: bland elementerne, når du spiser den. De smagte bedst blandet sammen 🙂

Del-for-del hjemmegjort Snickers

Del-for-del hjemmegjort Snickers

Selv om jeg ved desserten var ret mæt, var det ingen sag at spise op. Det hele var simpelthen så yummy! Vi havde ikke lyst til at gå og bestilte derfor lidt kaffe. Jeg forventede ikke det store, bare helt almindelig snart-hjem-og-sove-kaffe, så jeg blev vildt imponeret da kaffen kom ind sammen med et lille bræt med hjemmelavede godter! Det var den perfekte afslutning på en så hyggelig og appetitlig aften. Regningen endte på sølle 375 kroner per mand, da ingen af os havde lyst til alkohol og kaffegodterne var gratis. Det er sjældent, synes jeg, at der nusses så godt om én, når man spiser på restauranter med fair priser. Long story short: jeg må tilbage igen!

Og så et lille PS. Jeg tager til Italien med Madakademiet for at smovse pasta, pizza og gelato – og så glæder jeg mig til at fortælle Jer om det, når jeg kommer hjem om ti dage! Hav det dejligt derude.

Fra venstre fik vi macarons med saltkaramel, hjemmelavet skumfidus og hjemmelavet fudge. Vores favorit var macaronen.

Fra venstre fik vi macarons med saltkaramel, hjemmelavet skumfidus og hjemmelavet fudge. Vores favorit var macaronen.

Leave a Reply

