Hjemmelavet pesto med mandler

Billede

Mmm, basilikum. Min yndlingskrydderurt og – sammen med god olivenolie – en vigtig bestanddel i hjemmelavet pesto. Før jeg begyndte på Suhrs, havde jeg ikke smagt hjemmelavet pesto. Men det er en skam, for hjemmelavet pesto både smager og ser bedre ud end samtlige købepestoer jeg har mødt på min vej. Vi havde en blindsmagningstime på madakademiet og de to suveræne vindere viste sig at være hjemmelavede, mens bundskraberen kom fra Irma (føj for satan, den både smagte af og lignede en grumset mose!).

Det var der i og for sig intet mærkeligt i – det mærkelige var, at vinderen var lavet på smuttede mandler istedet for pinjekerner. Den klassiske hjemmelavede på pinjekerner blev nummer to! Vi kunne, ca 40 mennesker, simpelthen ikke smage forskel! Det er jo temmelig godt at vide, eftersom at pinjekerner koster rundt regnet en milliard kroner kiloet (arh… men mindst 400 kr) – mens mandler kun koster cirka 100 kroner kiloet! Derfor har jeg for fremtiden tænkt mig at lave al min pesto selv! Det er vildt nemt og billigt og så smager det jo altså meget bedre end købepesto. Derfor får I lige den opskrift vinderpestoen var lavet efter:

Tilpasset fra “Mad”. Til 4 personer:

1 dl basilikumblade

1 fed hvidløg

1/2 teske groft salt

2 spsk pinjekerner  cirka 20 gram mandler

3 spsk revet parmesanost (cirka 25 gram)

1/2 dl god olivenolie

Smut mandlerne (eller køb smuttede mandler fra start af). Skyl basilikum, pil hvidløg og knus det med resten af ingredienserne i en morter eller blender. Smag evt. til med salt.

Nu har du den lækreste pesto, som ikke bare smager fantastisk, men også har en frisk, næsten selvlysende græsgrøn farve – yum! 🙂

(Et lille stop-madspild-tip: hvis du får en rest af denne  pesto, som du ikke ved hvad du skal bruge til, kan du fx putte den i en cremet risotto)

Din pesto bliver endnu bedre, hvis du har fået fingre i en god olivenolie. Og det kan du fx få i Oliviers&Co. Jeg er tit forbi standen i Torvehallerne.

Billede

De ansatte kan garanteret hjælpe dig med at finde den bedste olivenolie til et kommende pesto-projekt 😉 Ellers kan du jo bare vinde lidt luksusprodukter fra dem lige her. Oliviers&Co har nemlig været så søde at donere en gavepose til 1000-views-konkurrencen og den pose indeholder bare alt muligt godt. (Jeg er faktisk lidt ked af, at jeg ikke selv kan vinde den). Så hvis lækre kaffebønner ikke var konkurrence-motivation nok, så er olivenolie eller specialmayo måske det, som får dig til at fatte pennen og skrive et digt eller rim om mad til mig..? Du kan sagtens nå det. Bare skriv dit bidrag som kommentar herinde inden søndag klokken 22 – vinderen kåres kort efter 🙂

Billede

Bliver man nogensinde træt af godt brød med kvalitetsolie til? Tror det ikke.

Leave a Reply

