Sri Lanka, Sri lækkert!

Billede

Nu ser det endelig ud til at verdens længste vinter slipper – og jeg tror ikke, jeg var kommet igennem de mange forbistrede frostnætter, hvis jeg ikke havde varmet mig ved minderne om hot mad og hot vejr på Sri Lanka, som jeg besøgte i 2012. Der er så mange gode ting at sige om den smukke ø, men den mest relevante for denne blog, er – surprise – deres fantastiske madkultur! Madkulturen på mine feriedestinationer betyder så meget for mig og jeg tager gerne mad med i mine overvejelser, når jeg skal vælge feriested. Og  Sri Lanka overraskede utroligt positivt!

Hvorfor er det så fantastisk, det srilankanske køkken? Det er jo mega svært at forklare blot med ord og lidt billeder; duftene mangler, larmen, stemningen – men det skal ikke stoppe mig fra at gøre forsøget 😉 Sri Lanka har en særlig respekt for mad, som jeg sommetider savner herhjemme. I supermarkederne har vi vænnet os til at se en masse emballage og færdigretter, men det er totalt ukendt i det srilankanske køkken. Billede

Grønthandler i den sydlige badeby Unawatuna

De bruger masser af lækre råvarer, særligt grøntsager og så er de bestemt ikke bange for at krydre maden – indrømmet, lige præcis deres spicyness kan godt tage overhånd for min sarte mave 😉 Men jeg synes, det er så lækkert, at man pludselig tygger et helt hvidløg i sin mad på en restaurant – så ved man sgu da, at de bruger rigtige grøntsager og krydderier og ikke bare pulver 🙂

De krydderier jeg stødte oftest på var chili, ingefær og hvidløg. Men jeg fandt også en dag en rulle af kanel i min middag – og der er helt sikkert flere bunker af krydderier jeg slet ikke kunne genkende eller navngive i deres smagfulde retter.

Sri Lanka har nogle forskellige nationalretter og de har haft så mange kolonimagter, der har været inde og styre dem gennem tiderne, at deres mad har en stor og skøn diversitet. For overskuelighedens skyld vil jeg nu holde mig til mine personlige favoritter: “Roti” og “Rice & Curry”. Roti er en slags madpandekage, som man både kan fylde med “rigtig” mad og med søde sager – min rejsemakker og jeg fik en del Roti med banan, når vi ikke kunne klare mere chili og trængte til et måltid uden medfølgende hedetur 🙂 Rotien minder lidt om en chapati, men er tykkere og mere bastant, den har f.eks. ikke de der lidt tynde kanter og den knækker ikke bare sådan.

Rice & Curry er et utroligt bredt begreb på Sri Lanka, men består kort sagt af ris med en masse småretter til. Vi mødte et utal af variationer og der er nok en forskellig Rice & Curry for hver restaurant du besøger. Den på fotoet øverst, var superlækker, omend en af retterne simpelthen var umulig at indtage, da den var så A-F-S-I-N-D-I-G-T stærk! Fælles for R&C er, at du ofte vil møde en kødret, en linseret og derudover spisestedets egne varianter – man ender for det meste op med 5-6 retter. De er gode til at lave minimum et par retter, der er milde og altså spiselige for alle os sarte vesterlændinge.

Det er nu langt fra altid, at du overhovedet får kød i din mad på Sri Lanka. Landet har religionsfrihed og det er f.eks. ikke en regel at man kører rent muslimsk “intet svin” eller hinduistisk “ingen ko” – men der er bare rigtig mange srilankanere, der er vegetarer, så derfor er de drøngode til at lave vegetarmad! Det er en længere afregning om kulturen at gå i detaljerne om deres vegetariske køkken, så jeg vil nøjes med at sige: det er fandenfløjtemig lækkert!

Jeg ved ikke, hvornår jeg kommer til Sri Lanka igen, men når jeg kommer tilbage, skal jeg mæske mig i Roti, Rice & Curry og ikke mindst have det cooking course jeg – som en idiot – valgte fra sidste gang. Sri Lanka, I’ll be back!

Leave a Reply

