Mine yndlingscookies – med chokolade, farin og havsalt

Så er påsken slut… Jeg håber, I har nydt den ligeså meget som mig? Jeg har godt nok slet ikke “påsket” med gækkebreve og påskeæg, men mere bare nydt at have fri – ikke mindst fordi dagene har været fyldt med lækker mad, fest og søde venner! Alligevel er jeg ret glad for at ferien er slut for så kan jeg komme videre med mit madlavnings-højskoleophold og jeg er rigtig tændt på at lære mere! Elsker simpelthen at lære nye retter, men det er også godt at have nogle ting i baghovedet, som man ved, man allerede mestrer: og sådan en favorit fra “gamle dage” ville jeg lige dele med jer her til aften 🙂

Min bagefortid fornægter sig ikke – I får nemlig min bedste opskrift på chokoladecookies! De er så forbandet lækre 😉

Billede

Kvadratisk, praktisk, god 🙂

Der er en grund til deres måske ukonventionelle form; den får I nederst.

Indkøbsliste (ca 18 cookies):

130 gram mel

En stor teske bagepulver

En halv teske groft salt

140 gram smør

125 gram brun farin

Et æg

En teske vanilleekstrakt (kan undlades)

100 gram hakket 70% chokolade

110 gram sukker

Flagesalt

Nu er du klar til at lave disse himmelske treats!

1. Hak chokoladen og stil den væk. Rør mel sammen med bagepulver i en skål. Tilsæt groft salt.

2. I en anden skål pisker du smør, sukker og brun farin sammen. Det skal være let og luftigt.

3. Tilsæt vanille, hvis du har valgt at bruge det. Ellers tilsætter du bare ægget til smør-sukker-massen. Pisk.

4. Tilsæt melblandingen lidt ad gangen – rør løbende sammen så dejen bliver fin og lind. Smag evt på dejen – hvis den ikke smager godt på nuværende tidspunkt, er der noget heeelt galt.

5. Vend den hakkede chokolade i.

6. Dæk en bradepande med bagepapir. Lav kugler af dejen – golfboldstørrelse er perfekt. Placer dem på papiret. Nu til det lille pift, som gør disse cookies SÅ AFSINDIGT LÆKRE! Det salte. Jeg bruger lækker flagesalt fra Maldon og knuser det lidt mellem fingrene. Der skal et lille drys på hver golfbold. NB: Gå ikke amok. Det ER superlækkert med det salte og det søde sammen, men det er bedre, at der er lidt for lidt salt end for meget, så hvis du er i tvivl om der skal mere på en kage, så ville jeg sige “stop” 😉

7. Nu er du klar til at bage! Jeg kan kun køre 9 kugler ad gangen i min ovn, da jeg kun har plads til en bageplade. Det ser ud som om, der er god plads på pladen, men det er der ikke, kagerne splatter nemlig totalt ud når de får varme! Hvis du har plads i din ovn, burde der ikke være et problem i at køre to plader på en gang, men det har jeg ikke selv erfaring med.

8. Bag i et kvarters tid ved 175 grader. Mange ovne har totalt forskellig bagetid, så hold øje med dine kager! Mine er dejlig halvbagte, som jeg foretrækker, efter et kvarter, men hvis jeg ville have dem supersprøde, skulle de have lidt mere. Men hey, er der noget bedre end sådan en mushy-stadig-lidt-dejet-smeltet-chokolade-cookie!?

9. Det er jo her de kloge siger, at kager skal afkøle på en rist. Det gør mine kager langt fra altid og jeg kan seriøst ikke se problemet – jeg synes de bliver fine, uanset hvad de afkøler på!

10. Bed til at du har dej til overs (jeg har altid en del tilbage, fordi min ovn jo er så bette). Pak det klar til at komme i fryseren. Denne dej er den bedste snack at hive ud af fryseren! Jeg gemmer altid med intentionen om at bage resten, men ender altid med at spise restdejen med en ske direkte ud af fryseposen, som en slags is.

Jeg havde jo lovet en forklaring på mine kagers alternative udseende: Det der sker, hvis man vil have perfekt cirkulære cookies er (i min ovn i al fald), at hvis dejen får nok plads at flyde ud på, bliver dejen også tyndere og så bliver kagerne helt gennembagt. Det er jeg ikke så vild med, for jeg elsker når cookies har et lidt dejagtigt centrum – og det får jeg ved at sætte mine dejkugler så tæt ved hinanden, at kagerne ikke kan flyde helt ud, men bliver bremset af hinanden 🙂 Og det går altså som en leg lige at brække ens nybagte cookies fra hinanden, så man ikke skal spise en hel sammenhængende kæmpecookie, hæhæ.

God appetit!

Leave a Reply

