Projekt Popcake!

Billede

Der gik fuldstændig tylskørt i den i weekenden, hvor min veninde P og jeg havde planlagt, at vi skulle lave popcakes og hygge med perleplader. Perlepladerne har vi ikke haft gang i siden vi gik i klub i folkeskolen – og popcakes er jo et relativt nyt fænomen herhjemme, så det var vi begge totalt nybegyndere i. Kort sagt er en popcake en kage(rest) blandet med flødeost, rullet rund og pyntet på en kreativ måde, hvorefter den grovædes fra den pind, den sidder på (deraf navnet popcake – “popsicle” er slikkepind på engelsk).

Jeg tænkte, det måske var rart for nogen at se en popcakes tilblivelse – det er ikke sværere end man gør det til! Og så er det en milliard gange mere hyggeligt end man tror!

Min veninde P havde bagt en brownie, mens jeg var ude og købe perleplader – derudover havde hun købt ting, vi kunne pynte kagerne med. Når det kommer til udsmykning af popcakes kan man sgu gøre nærmest præcis hvad man vil, og vi havde lys og mørk chokolade, kokosmel, krymmel, bolscher osv. – som I kan se her. (NB: Sprutten i baggrunden har ikke noget at gøre med kagerne, hæhæ)

Billede

Når man først har en kage eller en kagerest som smager godt, går resten ganske nemt. Der er et par pligt-ting, man skal gøre, før man kommer til det sjove, nemlig at pynte sine popcakes.

1. Smuldr din kage godt.

2. Bland den med flødeost (for guds skyld ikke light! det skal jo smage af noget) – der findes sikkert mål, men vi gjorde det altså bare sådan på øjemål, indtil det var en god, solid masse. Stil på køl et par timer.

3. Tril til kugler og pas på de ikke bliver for store – det har noget at gøre med at dine pinde skal bære vægten af popcake, og jo større kugler, jo tungere og så risikerer du bare, at kagen falder af pinden!

4. Vi blandede en tyk glasur, som vi brugte som lim mellem pind og kage. Altså, vi dyppede en pind i glasur og stak den i en kugle (bare lidt ind, ikke hele vejen igennem), og da alle kagekuglerne havde en pind i røven, røg de på køl igen!

5. Mens kagerne får lidt tid på køl, kan man slappe af og gøre sit pynt klar. Vi knuste bolscher og smeltede chokolade. Men det er jo her du skal være kreativ og bare gøre det du har lyst til 🙂

6. Du er klar til at pynte fuldstændig overdrevent!

Billede

Hjemme i vores popcake-laboratorium var parolen vidst at MORE IS MORE. Det var nærmest som om det galdt om at få mest pynt på, hvad billedet også demonstrerer. Jeg synes faktisk, vi var gode til at finde på nye kombier og der var ikke to ens popcakes.

I forhold til smagen, som jo er vigtigere end udseendet, synes jeg at det blev liiidt for sødt med den hvide chokolade. Der var det klart lækrere med mørk, lidt bitter chokolade – og så havde jeg virkelig en forkærlighed for kokosmelet!

Et helt gennemgående, klokkeklart råd er dog: SPIS DEM KOLDE! Vi lavede en rookie mistake, og begyndte at smovse løs lige efter fremstilling. Det var sgu en anelse vammelt med sådan en gang lun kage med stuelunken chokolade på – dagen efter spiste jeg mine rester og de smagte MEGET bedre efter en nat i køleskabet.

Men hold nu kæft, hvor var det dog hyggeligt at pynte. Jeg glæder mig til næste gang jeg skal lave popcakes 🙂

Leave a Reply

